Gallipoli, 1915
Nákupem získáte 22 bodů do věrnostního programu.
Zeptejte se nás!
Parametry
Počet hráčů: 1-4
Věk hráčů: 14 let
Doba hraní: 240
Jazyk materiálu ?:
Jazyk pravidel ?:
Komunikace: 3
Náhoda: 3
Strategie: 5
Náročnost: 5
Autor: Geoffrey Phipps
Charakteristika: 1. světová válka, válečná hra
Hra Gallipoli, 1915 se věnuje prvním třem dnům vylodění na zmíněném poloostrově, které bylo ve znaku divokých manévrů a zásadních útoků, stojících na načasování příjezdu posil.
25. dubna 1915 se vrchní velitel admirality Winston Churchill rozhodl vypustit narychlo poskládané síly britské, australské, novozélandské a francouzské pěchoty proti tureckým obranným pozicím na poloostrově Galipole. Jejich cílem bylo obsadit pevnosti, které strážily průliv Dardanely. Pokud by se jim to podařilo, britské a francouzské flotily by tak mohly doplout až do Konstantinopole, svrhnout osmanskou vládu a otevřít tak zásobovací cestu do Ruska. Ovšem pláže bránil stejný počet tureckých divizí, ošlehaných nedávnými Balkánskými válkami, které vedli dobře trénovaní turečtí velitelé, konzultující obranu s německými válečnými poradci.
Hodinu před úsvitem v naprostém tichu připluly australské a novozélandské jednotky (Anzac) na břeh u Ari Burnu, který se později proslavil jako Anzacská zátoka. Královské námořnictvo totiž vylodilo jednotky na špatném místě. Proti mužům tak namísto nízké písečné pláže stály vysoké hliněné náspy a kluzké výmoly, vymleté vlnami. Přesto se však vydali do vnitrozemí a překonaly hlídky Turků jenom proto, aby zjistili, že díky vlastní nezkušenosti, nočnímu vylodění a komplikovanému terénu vůbec nevědí, kde se vlastně nacházejí.
O několik kilometrů dále nadaný turecký velitel Mustafa Kemal právě kontroloval svůj regiment po nočních manévrech kolem zátoky Ari Burnu. Právě Kemalům rychlý a divoký protiútok zachránil Osmanskou říši a on sám se pak později stal zakladatelem současného Turecka.
Na jižnější části poloostrova u Mysu Helles si zatím lancashirský pluk vydělal šest vítězných křížů ještě před snídání, kdy se prostříhal na pláž skrze ostnaté dráty. Útočníci nikdy nedosáhli ani svých prvotních bojových cílů, Turkové se však vyhnuli porážce vyloženě o prsa. Aplikovali-li by jiný bojový plán, mohli útočníky zatlačit do jednoho zpátky na moře.
Hra Gallipoli 1915, Churchull's Greatest Gamble akurátně popisuje první tři dny tažení na Galipoli, které byly svědkem divokých manévrů a zásadních úderů podpořených včasnými posilami i z toho vycházející následné zákopové bitvy. Klíčem k úspěchu zde je rychlost, nikoli však ukvapenost.
Hra pokrývá území celého poloostrova od Anzacské zátoky na severu po Mys Helles. Poklady k tomu poskytly britské vojenské půzkumné mapy z roku 1922. Hráči si zde budou moci vybrat, zdali dodrží historickou skutečnost a vylodí se na stejných plážích jako skutečné armády či si vyberou území k vylodění vlastní.
Herní systém dává hráči k dipozici kontrolu nad kdečím. Ovládat zde budou jednotky velikosti brigád a regimentů. Úspěšná taktika bude muset počítat s tím, že jednotky se průběžně budou unavovat, takže bude třeba je pravidelně stahovat z prvních linií a rotovat s odpočatými. Výsledkem je historicky věrně zpracovaná dynamika obsažených bitev.
Souboje pěchoty zde budou probíhat skrze střelbu z pušek a kulometů a kulminovat budou přímými střety. Artilérie zde je sice silná, ale ve velmi omezeném množství. Šrapnely z klasických polních děl jsou sice smrtonosné proti pěchotě na otevřeném území, ale jen vzácní zástupci howitzerů dokáží pálit munici v tak vysokém úhlu, že mohou ohrozit jednotky v zákopech.
Hra neobsahuje česká pravidla.
Hra obsahuje:
- pravidla pro sérii Rifle & Spade
- průvodce hrou
- průvodce zahájením hry a posil
- 2 (stejné) svazky tabulek a počítadel
- 19 referenčních karet
- 6 plat žetonů
- 2 mapy (56 x 86 cm)
- 5 desetistěnných kostek