Inis je hra vytvořená z obdivu ke keltské historii a příběhům, ve které se hráči snaží zvítězit tím, že budou zvoleni Králem ostrova (Inisem). K tomu budou muset dosáhnout jedné ze tří podmínek vítězství:
- Vůdcovství: Staňte se vůdcem (tedy mějte více figurek klanu než ostatní) v oblastech, kde je dohromady alespoň šest klanů protihráčů
- Území: Mějte své klany rozprostřené po minimálně šesti rozličných oblastech
- Náboženství: Mějte své klany rozprostřené po oblastech, které dohromady obsahují alespoň šest svatyní.
Na začátku každého kola si hráči naberou z výběru čtyři karty akcí (z 13 karet pro tři hráče a 17 pro hráče čtyři). To je takzvaná fáze Shromáždění. Ty karty, které nebyly po dobu jednoho herního období odehrány se nepřenášejí do období dalšího. Hráči budou mít také přístup ke kartám vůdců pro určité oblasti, které budou umožňovat oněm oblastem volbu jejího vůdce. Během každé fáze shromažďování budou tyto karty přiděleny na jiná území. Nakonec budou hráči sbírat karty "epik", na kterých budou znázorněny skutky starodávných bohů a hrdinů Irska, například Cuchulainna, Dagdy, Lugha a mnoha dalších. Ty si ponechají u sebe a využijí je v budoucnu k inspirování klanů, které tak za určitých podmínek dokáží provést neobyčejné činy. Na kartách obecně nalezeme různé akce, například přidávání nových klanů, přesuny klanů, budování/průzkum či speciální činnosti.
Klíčem k vítězství zde je pečlivý výběr karet z nabídky, blufování (obzvláště poté, co hráči pochopí, jak je důležité občas správně vynechat své kolo), dobré načasování a rychlé pochopení důležitosti rovnováhy sil. Po jedné zkušební hře již budete plně připraveni na plnou epickou partii, kde se nenapadnutelným králem celého Shromáždění stane hráč nejmoudřejší a nejzasloužilejší.
Ačkoli se zdánlivě hra Inis tváří jako brutálně konfliktní klasická deskovka s mapou, je obvyklou začátečnickou chybou soustředit se jen na boje, protože právě odstraňováním jiných klanů se snižuje možnost výhry na vůdcovství. Většinou je třeba vést pohyby svých klanů tak, aby vedly spíše ke vzájemnému míru, jakkoli to třeba znamená, že území nebudou mít tak své vůdce. Samozřejmě jsou bitvy také součástí hry, protože keltské klany se také často zvlčí a chytrý hráč svůj lid (tedy karty na ruce) poslouchá. Bitvy jsou znázorněné na miniaturkách klanů v podobě bojovníků. Další miniatury, které dopolńují sadu dvanácti kusů pro každého hráče jsou dřevorubci, ovčáci a obchodníci. Jejich podoba nicméně je naprosto druhotná, všechny mají stejný efekt, leč to pomáhá atmosféře hry.
Hra neobsahuje česká pravidla. Ta jsou ke stažení pod jedním z odkazů níže (zatrolené hry)
Hra obsahuje:
- 16 dílů oblastí
- 9 budov svatyní
- 9 budov citadel, včetně jedné hlavní
- 30 karet epik
- 17 karet akcí
- 16 karet pokroku
- 4 referenční karty
- 17 žetonů
- 48 figurek klanů