Ocitáme se ve 20. letech 20. století a Evropou zmítají nepokoje. Sníh je stále pokrytý popelem z první velké války a kapitalistický městský stát, známý jen jako "Továrna", jež udržoval celou válku v chodu svými obrněnými mechy, zavřel své brány a tím upoutal pozornost několika sousedních zemí.
Scythe je budovatelská hra, zasazená do alternativní minulosti, konkrétně 20. let 20. století. Tedy do časů, které přály jak rozvoji zemědělství, tak válce, zlomeným srdcím, zrezavělým strojům, vynálezům i honbě za úctou. Ve hře Scythe představuje každý hráč postavu náležící k jedné z pěti východoevropských stran konfliktu, které se snaží vydělat bohatství pro svůj národ na území obklopující tajemnou Továrnu. Hráči zde budou dobývat území, najímat nové rekruty, těžit suroviny, získávat rolníky, budovat stavby a ještě aktivovat obrovské mechanické roboty.
Každý hráč zde začíná s jinými zdroji (elektřina, peníze, bojovnost a oblíbenost), jinou startovní lokací a vlastním tajným úkolem. Právě počáteční území jsou nakalibrovány tak, aby akcentovaly specifika každého národa a tím asymetrickou povahu celé hry. Každá strana konfliktu vždy začíná na stejném místě.
Ve hře Scythe mají hráči téměř totální svobodu nad tím, jakou cestou se vydají vstříc svému osudu. Krom skrytých karet misí, které hráči dostanou každý jinou, jsou jediným prvkem náhody karty "setkání", které si hráči otočí během setkání s místními obyvateli nově objevených území. Každá taková karta setkání vyloží hráči několik možností, jak s ní naložit, čímž se zase vyváží ona míra náhody, vycházející z nabrání nepřevídatelné karty z balíčku. I souboj zde stojí čistě na úvaze hráčů, nikoli náhodě a štěstí.
Mechanismus výběru akcí ve Scythe je účelně zjednodušený a kola se zde tak nedělí na tahy či fáze. Hra je proto neustále v pohybu a prodlevy během jednotlivých kol jsou minimalizovány. Hráče, kteří se vyžívají v přímém konfliktu si zde najdou rozhodně svoje, žádného hráče však ze hry nelze úplně eliminovat.
Každá část hry Scythe sobě má nějaký budovatelský prvek. Hráči zde mohou vylepšovat své akce, aby byly efektivnější, stavět budovy, které budou vylepšovat jejich pozici na mapě, najímat nové rekruty a tím tak upravovat schopnosti svých postav, aktivovat mechy k zapuzování protivníků a jejich invazivních choutek či rozšiřovat hranice svého vlivu, aby si tak pro sebe urvali více a lepších surovin. Aspekt postupného budovaní strategie vytváří pro všechny hráče mnoho možností k okamžitému využití situace ve svůj prospěch a herní postup. Pořadí, ve kterém zde budou hráči vytvářet v průběhu hry svou strategii vytváří jedinečný herní pocit z každé herní partie, a to i když za určitou stranu konfliktu hrajete vícekrát po sobě.
Hra obsahuje:
- herní plán
- česká pravidla (běžná a pro 1 hráče)
- 1 list rychlé nápovědy
- 5 dvouvrstvých desek hráče
- 23 karet úkolů
- 28 karet Setkání
- 42 bojových karet
- 12 karet Továrny
- 5 karet nápovědy k Brození
- 5 kartiček rychlé nápovědy
- 80 žetonů surovin (20 od každého typu: jídlo, kov, dřevo a ropa)
- 80 mincí (různé hodnoty)
- 2 bojové ukazatele
- 12 násobících žetonů
- 12 žetonů setkání
- 6 dílků stavebních pokusů
- 5 desek frakce
- 5 figurek akce
- 5 žetonů popularity
- 5 žetonů moci
- 30 žetonů hvězd
- 20 dřevěných budov
- 20 figurek rekrutů
- 20 miniatur mechů
- 5 miniatur postav
- 40 figurek dělníků
- 30 kostek technologií