Fort Sumter
Nákupem získáte 7 bodů do věrnostního programu.
Zeptejte se nás!
Parametry
Počet hráčů: 2
Věk hráčů: 10 let
Doba hraní: 20-40
Jazyk materiálu ?:
Jazyk pravidel ?:
Komunikace: 3
Náhoda: 3
Strategie: 4
Náročnost: 4
Autor: Mark Herman
Charakteristika: abstraktní hra, americká občanská válka, karetní hra, politická hra
Fort Sumter je hra pro 2 hráče, která se věnuje štěpení Spojených států, jež vedlo až k bombardování pevnosti Fort Sumter roku 1860 a tedy k zahájení Americké občanské války.
Fort Sumter je rozměrově malá hra (pevný hrací plán je velký 28 x 43 cm), jejíž partie trvá přibližně 25-40 minut. Hráči se v ní postaví proti sobě v rolích buď unionistů či odtrženců. Oba zde budou proti sobě soupeřit o jednotlivá území skrze mechanismy, které uvedla hra od Marka Hermana We the People a zpopularizovala hlavně hra Studená válka. Stejným způsobem jako v nich i zde budou hráči přemisťovat, umisťovat a odstraňovat svůj politický vliv. Lokace politického kapitálu určí kdo bude ovádat každou ze čtyř dimenzí této krize (politická, odtrženeská, veřejné mínění a výzbroj). Po třech herních kolech vyvrcholí konfrontační fází finální krize, ve které se určí vítěz.
Jádrem hry Fort Sumter je systém Marka Hermana, ve kterém je hra poháněná strategickými kartami, které hráči mohou využít pro jejich hodnotu či zahrát jejich historickou událost. Tak jako tak se budete zejména snažit získat vždy nějaký politický kapitál z počítadla krize. Žetony politického kapitálu se zde využívají v soupeření o ovládnutí dvanácti oblastí na mapě. To jsou chvíle, kde se do popředí dostanou postavy jako William Lloyd Garrison, Sam Houston, Jefferson Davis či Harriet Beecher Stowe, zatímco se státy Jihu oddělují od Unie.
Dvanáct lokací na mapě je rozdělených do čtyř dimenzí krize. Každé kolo dostane hráč bod za to, že v nějaké dimenzi tři lokace. Například dimenze výzbroje je charakterizovnána federálními rezervami, pevností Fort Pickens a samozřejmě pevností Fort Sumter. Navíc hráč každé kolo získá i vítězný bod za ovládání oblasti, kterou mu definovala karta tajného cíle. Je třeba si však dát pozor na to, že hráči mohou získat takto body akorát za loakce, jež jsou aktivní. Na konci třetího kola, což je inaugurace prezidenta, se spustí nový mechanismus konečné krize, který hru dovede k výsledku všeho soupeření.
Mechanismus finální krize umožní celou situaci na herním plánu ještě akcelerovat aktivováním dalších zón (skrze eskalace, napětí a krize), což může přidat další politický kapitál. Nicméně ten, kdo jako první sáhne na finální krizi, aby skrze ni získal politickou výhodu, tak zároveň ztratí území, jež dává vítězné body. Každá hra končí touto fází. V ní se ještě poté vyhodnotí tři karty, které byly vyložené v průběhu hry vedle herního plánu a po těchto posledních manévrech se určí vítěz.
Hra neobsahuje česká pravidla.
Hra obsahuje:
- 50 dřevěných žetonů (25 šedých a 25 modrých)
- 1 figurku mírového diplomata
- 2 dřevěné bodovací válce
- 1 dřevěný válec kola
- 1 pevnou hrací desku
- 40 strategických karet
- 12 karet cílů
- 1 svazek pravidel
- 1 průvodce historickými reáliemi a deník s poznámkami